Wat te eten als je paleo gaat eten

Tegenwoordig zijn er veel verschillende dieet en voedingsadviezen. Van veganistisch tot koolhydraatarm. Iedereen is op zoek naar de beste manier van eten om gezond te blijven en op ideaal gewicht te blijven. Een dieet / voedingsstijl die de laatste jaren ook aan aandacht wint is het paleolithisch dieet. Afgekort paleo dieet genoemd. Wat is dit dieet, hoe is het ontstaan, wat zijn de voordelen en wat mag je allemaal eten met dit dieet en wat zijn paleo recepten?

je-bent-wat-je-eet

Wat is paleo?

Paleo is een afkorting van paleolithicum, een periode van 2,5 miljoen jaar tot 10.000 jaar geleden. De jagers- en verzamelaarsperiode. Het paleo dieet is gebaseerd op de voedingsstijl van deze periode. Het kernpunt van dit dieet is het exacte voedingspatroon uit deze periode. Het menselijk DNA, hierbij wordt verondersteld van de moderne mens, is sinds deze periode niet meer veranderd en aangepast op ander voedsel. Hierdoor zou een voedingspatroon van het paleolithicum het best zijn voor de mens. Sinds de intrede van de landbouw is ons voedingspatroon veranderd, we eten meer graanproducten en daar zou ons lichaam niet op aangepast zijn.

Volgens fanatieke aanhangers is dit dieet ook de holy grail tot een gezond bestaan en voorkomt ziektes. Doordat je tijdens een paleo dieet geen koolhydraatrijke voedingsproducten eet voorkom je schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Ook het gebrek aan gemodificeerde producten heeft een positieve werken op je algehele gezondheid. Aangezien je veel groenten en fruit binnenkrijgt heb je met een paleo dieet vaak geen vitaminetekorten.

Wat eet je wanneer je paleo eet?

Wanneer je paleo eet, eet je dus zoals onze voorouders in het paleolithicum aten. Maar wat houdt dit dan precies in? Volgens fanatiekelingen eet je zoals je voorouders alleen wat in je leefomgeving voorkomt, maar algemeen wordt onder een paleo dieet deze voedingsproducten verstaan:

Vlees

Vlees van hoge kwaliteit. Aangezien vroeger niet al het vlees gekookt of gebakken werd, eten veel mensen die het paleo dieet volgen rauw, ook vlees.
Verder wordt in het paleo dieet veel vlees opgenomen. Van rund, os tot kip en lam en meer.

Vis

In het paleolithicum aten vingen mensen zelf hun vis, daarom wordt vis ook sterk aanbevolen in het paleo dieet. Ook zeevruchten passen er in.

Groenten en fruit

Veel groeten en fruit. Vooral rode vruchten en bessen waren vruchten die in het paleolithicum gegeten werden en daarom ook veel genuttigd worden in dit dieet.

Eieren, noten en natuurlijke oliën

Verder wordt er met dit dieet eieren, noten en gematigde hoeveelheden natuurlijke oliën aanbevolen.

Met het paleo dieet mag en kan er dus nog erg veel gegeten worden. Het meest belangrijke van dit dieet is het ontbreken aan koolhydraatrijke producten zoals graanproducten. Ook genetische aangepaste producten of verwerkte producten ontbreken bij dit dieet. Met dit dieet ga je dus helemaal terug naar de basis. Eet op de manier hoe de eerste mensen aten.

Wat past niet in een paleo dieet

Kort samengevat passen deze producten niet in dit dieet:
– Graanproducten. Hieronder vallen bijvoorbeeld: brood, rijst en haver.
– Gemodificeerde producten
– Suiker, producten die suiker bevatten ( fruit uitgesloten )

Paleo boodschappen doen

Aangezien dit dieet geen aangepaste producten bevat is het nog steeds eenvoudig om boodschappen te doen. Ga voor zo vers mogelijk en voor vlees en vis wordt het aanbevolen om vers bij de visboer of slager aan te schaffen.

Beginnen met paleo

Ben je benieuwd of het paleo dieet bij jou past? Zowel om op gewicht te blijven en voor een gezondere levensstijl kan het paleo dieet worden aanbevolen. Wanneer je met serieuze gezondheidsproblemen kamt is het wel aan te raden om je dokter te informeren over het veranderen van jouw voedingspatroon.
Stapsgewijs is het heel eenvoudig om over te stappen op het paleo dieet. Het is verstandig om langzaam aan af te bouwen. Aangezien je veel minder koolhydraatrijke producten binnenkrijgt kan dit invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. Hierdoor kan het lastig zijn om in een keer van dieet te veranderen.

Het dieet / voedingspatroon uit het paleolithicum trekt steeds meer aanhangers en is door vele geliefd. Ga back to the roots van het menselijk eetpatroon. Met dit dieet kun je dus nog steeds veel eten, alleen is het een stuk natuurlijker en missen er koolhydraatrijke producten in dit dieet. Met een paleodieet kun je dus gewoon nog vlees, vis en eieren eten. Probeer ook het dieet en zie of dit dieet bij je past en verander je voedingspatroon. Volgens vele is dit dé manier van eten en wordt paleo op ten duur niet alleen meer een dieet, maar een manier van leven.