Krachttraining

Buikspieroefeningen en afvallen

Grote stoere mannen met kaalgeschoren hoofden die enorme ijzeren gewichten optillen. Dat is het beeld dat veel mensen van krachttraining hebben. Maar klopt dat eigenlijk wel?

Wat is krachttraining?

In de basis is deze training het maken van een beweging met extra weerstand. Die weerstand wordt vaak gecreëerd met een gewicht, dat kan een los gewicht zijn of een gewicht dat gekoppeld is aan een fitness apparaat. Maar je kan ook gebruik maken van je eigen lichaamsgewicht of bijvoorbeeld een elastiek. De training bestaat uit een aantal herhalingen van die beweging. Hoeveel herhalingen je moet doen is afhankelijk van je trainingsdoel. Wil je sterker worden, spiermassa kweken, beter worden in een bepaalde beweging, een betere conditie krijgen of afvallen? Krachttraining draagt voor een groot gedeelte bij aan al die doelen.

 Voor wie is het bedoeld?

Zoals hier boven beschreven kan krachttraining vele doelen hebben. Het is dan ook, eventueel onder begeleiding van een expert, voor iedereen aan te raden. Wil je spiermassa kweken? Dan heb je het makkelijker als je een man bent. Door de verschillen tussen de hormoonhuishoudens van mannen en vrouwen is het voor mannen makkelijker om dikkere spieren te krijgen. Een goede training zorgt er voor dat je niet alleen de duidelijk zichtbare en oppervlakkige spieren, zoals de biceps, traint, maar juist ook de onderliggende diepe en kleine spieren. Door deze te trainen wordt je lichaam steviger, met als resultaat vaak een betere lichaamshouding, minder lichamelijke ongemakken en het gevoel dat je “beter in je vel zit”.

Afvallen

Hoewel krachttraining vaak wordt gebruikt om te groeien in de breedte is het zeker ook een prima manier om af te vallen. Niet alleen verbrand je veel calorieën door de zware bewegingen, je lichaam blijft nog uren na de training actief omdat je spieren moeten herstellen van de zware training die ze hebben ondergaan. Als je op den duur meer spiermassa hebt gekregen, dan verbruik je ook in “rust” meer energie. Een halve kilo spiermassa verbruikt zo’n 35 calorieën per dag, terwijl een halve kilo vet maar 2 calorieën nodig heeft om de dag door te komen.

 Thuis of in de sportschool?

Of je thuis of in de sportschool traint, dat maakt in principe niet veel uit. Beide hebben zo hun voordelen. Als je thuis traint hoef je jezelf niet naar de sportschool te slepen, terwijl de sportschool weer het voordeel heeft dat je meer mogelijkheden tot je beschikking hebt en er geen kamer van je huis aan gewichten en toestellen op hoeft te offeren. Het is wel raadzaam om als beginner eerst een tijdje naar een sportschool te gaan. Niet alleen kan je op die manier rustig bekijken of het iets voor jou is zonder geld uit te geven aan gewichten en ander materiaal, het is ook een goede manier om er zeker van te zijn dat je de oefeningen goed uitvoert. Dit is erg belangrijk, want een verkeerd uitgevoerde oefening resulteert vaak in vervelende blessures. Iedere goede sportschool heeft getraind personeel rondlopen die je vol enthousiasme de basis van de verschillende trainingen en oefeningen zullen leren.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>