Buikspieroefeningen en afvallen

Vaak worden buikspieroefeningen aangeraden aan mensen die willen afvallen.

Bijna even vaak hoor je verhalen van mensen die wilden afvallen met behulp van buikspieroefeningen, en die beweren dan weer even vaak dat je door deze oefeningen helemaal niet afvalt.
Hier is dus duidelijk wat meer aan de hand dan dat je op het eerste zicht zou kunnen vermoeden. Het is dan ook verantwoord om te zeggen dat een nader onderzoek zich opdringt.
Wat is het verband tussen buikspieren trainen en afvallen?

In tegenstelling tot wat sommigen denken is er wel degelijk een verband tussen het doen van oefeningen en afvallen. Deze oefeningen dragen bij tot een betere verbranding van je overtollige buikvet, en dus ook tot een betere algemene conditie. Door de oefeningen die je doet, zullen je buikspieren steviger worden, en zul je een gespierder uiterlijk krijgen. Uiteraard is dit mooi meegenomen. Bij sommige mensen ontstaat daardoor de indruk dat ze door hun buikspieren te oefenen net steviger worden i.p.v. af te vallen.

Om werkelijk doeltreffend af te vallen is het niet alleen noodzakelijk om voldoende lichaamsbeweging te hebben en oefeningen zoals buikspieroefeningen te doen, het is eveneens noodzakelijk om een dieet te volgen. Wie wilt afvallen en een dieet wil vermijden door buikspieroefeningen te doen, zal bedrogen uitkomen. Buikspierentrainingen zijn geen vervangmiddel voor een dieet. Ze kunnen er wel voor zorgen dat de calorieën en de voedingsstoffen die je opneemt in je lichaam door te eten vlugger verbrand worden. Bovendien zullen door de buikspieroefeningen zoals eerder vermeld, je spieren verstevigd worden.
Zijn de klassieke buikspieroefeningen die we kennen van de lagere school ook geschikt om te vermageren?

Er wordt vaak gedacht dat buikspieroefeningen alleen maar bijdragen tot het verbranden van buikvet. Niets is minder waar! Uiteraard dragen ze bij tot de versteviging van je buikspieren, maar ze verbranden niet alleen je buikvet. Doordat je deze grondoefeningen doet, werk je aan een betere algemene conditie, en zul je ook merken dat deze erop vooruitgaat, en dat je je in het algemeen beter gaat voelen. Dit kan voor gevoel hebben dat je jezelf beter in je vel voelt, dat je zelf ontdekt dat je minder hinder ondervindt van handelingen die je mogelijk omwille van je overgewicht niet meer kon uitvoeren. Dat is natuurlijk knap vervelend, maar het komt wel meer voor dat mensen omwille van de kilo’s die ze zijn aangekomen het moeilijk hebben om bepaalde bewegingen uit te voeren. Daarbij geldt ook dat alleen een dieet of het aanpassen van je voedingsgewoonten niet voldoende zullen bijdragen tot gewenst gewichtsverlies wat een voorwaarde is om te kunnen afvallen.buik

Wat zijn de voordelen van oefeningen bij afvallen.
Zoals je reeds uit de vorige paragraaf kunt afleiden, dragen deze oefeningen wel degelijk bij tot gewichtsverlies. Je spieren worden er steviger door. Je gaat steeds makkelijker kunnen bewegen en beter in je vel zitten. Daardoor ga je actiever worden, en ga je calorieën verbranden. Op lange termijn zijn dit allemaal dingen die kunnen bijdragen tot gezond afvallen.
Bijkomend hoef je om buikspier trainingen te kunnen doen, geen dure uitrusting te kopen, lessen of trainingen te volgen. Iedereen is wel bekend met één of meerdere variant van de klassieke buikspiertrainingen . Met andere woorden, dit zijn echt letterlijk en figuurlijk laagdrempelige oefeningen die voor iedereen toegankelijk zijn. Bovendien nemen deze oefeningen niet zoveel van je tijd in beslag.

Nadelen
Door buikspieroefeningen te doen, krijg je een betere conditie waardoor je je fitter gaat voelen, en in combinatie met een aangepast dieet of verbeterd voedingspatroon ga je hierdoor kunnen afvallen. Alleen is het zo dat er inderdaad sporten of oefeningen zijn waarmee je meer vet en calorieën verbrandt dan met buikspieroefeningen het geval is. Hardlopen is een voorbeeld van zo’n sport. Het nadeel van deze sporten op hun beurt is dan weer dat je er geoefend in moet zijn om er resultaat van te zien. Zo is het niet aangewezen om na een lange periode van inactiviteit meteen te gaan hardlopen. Hardlopen is een sport die alleen optimaal kunt beoefenen als je ze geleidelijk en stelselmatig opbouwt. Bovendien is het geen sport waar iedereen zich kan in vinden of de nodige lichamelijke capaciteiten voor heeft. Om je training tot een goed einde te kunnen brengen, heb je niet zoveel basisconditie nodig als voor hardlopen. Daarom zijn het oefeningen die door iedereen gedaan kunnen worden.

Oefeningen als opstap naar andere activiteiten.
Als je voor buikspiertrainingen gekozen hebt, omdat je te weinig conditie hebt om andere sporten uit te oefenen of omdat je andere sporten omwille van lichamelijke beperkingen niet kunt uitoefenen, dan is het misschien wel een idee om eens te bekijken of je naar verloop van tijd niet zou kunnen overschakelen naar langdurige activiteiten waarbij je ook instaat gesteld wordt om vet te verbranden. Daarbij kunnen buikspieroefeningen een goede opstap zijn om aan die conditie te werken die daarvoor nodig is. Ben je nu nog uitgeput wanneer je lang aan het wandelen bent? Dan kunnen buikspieroefeningen jouw conditie op peil brengen zodat je tenminste een zondagse wandeling aankunt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>