Beter in je vel met Paleo

Beter in je vel met Paleo

springGa je graag verstandig om met voeding of streef je naar een gezond gewicht? En houd je van natuurlijk, eerlijk en simpel? Dan is het Paleo dieet heel geschikt. Het is populair in Amerika en wordt in Nederland ook steeds meer gevolgd. Veel mensen zijn er enthousiast over, omdat veel Paleo recepten eenvoudig te maken zijn en bovendien erg lekker zijn.

Paleo dieet: wat wel, wat niet?
Als je je aan het Paleo eetpatroon houdt, dan stel je een maaltijd samen op basis van mager vlees (of vis, ander zeevoedsel of ei) samen met veel groente en nog wat fruit of noten. Ook maak je gebruik van zaden en olie, zoals kokosolie en olijfolie. Van fruit neem je – als je gewicht wilt verliezen – niet meer dan twee tot drie stuks per dag, omdat het veel suiker bevat. Veel groenten eten is wel goed. De enige groentesoorten waar je niet te veel van neemt, zijn zetmeelrijke groenten, zoals pompoen.
Je kiest voor verse voeding en vermijd voorbewerkt eten. Onder voorbewerkte producten vallen bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden, graanproducten, suiker, boter, melk en kaas. Ook frisdrank en energiedrankjes bevatten te veel suiker. Noten zijn goed, maar neem hier niet te veel van als je wilt afvallen. Pinda’s zijn bewerkt en kun je beter niet gebruiken.

Voordelen van Paleo
Met Paleo ga je terug naar het dieet van onze voorouders uit de steentijd: vers en onbewerkt. Een andere benaming voor steentijd is paleolithische tijd, vandaar de naam Paleo. De voordelen op een rij:
– Je hoeft niet iedere dag op de weegschaal te staan of calorieën bij te houden
– Je kijkt niet naar de kwantiteit, maar naar de kwaliteit van wat je eet
– Doordat je onbewerkt en vers voedsel eet, heb je minder snel een hongerig gevoel
– Het is geschikt voor als je wilt afvallen, maar ook voor mensen die gewoon gezond willen eten
– Je leert welke alternatieven voor suiker en dikmakers je beter kunt kiezen
– Noten (zoals cashewnoten, amandelen en walnoten) en zaden (zoals zonnebloem- en pijnboompitten) bevatten gezonde vetten
– Gedroogde en verse kruiden zijn uiteraard toegestaan als smaakmakers
– Er zijn veel eenvoudig Paleo recepten, dus je bent niet lang met de bereiding van het eten bezig
– Neem gebakken ei met groente, spekjes of champignons als ontbijt
– Roerbak kip (of ander vlees) met groenten als lunch of diner. Of grill een moot zalm in de oven
– Fruitsalade of een gekookt ei zijn gezonde snacks
– Er zijn veel lekkere recepten voor verantwoorde toetjes

Nadelen van Paleo
– Brood, granen en veel zuivelproducten moet je vermijden. Veel mensen vinden dit lastig, omdat deze voedingsmiddelen een belangrijke rol in hun dagelijkse eetpatroon vormen
– Vet vlees (zoals worstjes en hamburgers) en sauzen kun je beter vermijden
– Je kunt beter geen peulvruchten eten
– Het kost meer tijd om een Paleo lunch van kip en groente te bereiden, dan om boterhammen te smeren of kant-en-klare broodjes uit de bedrijfskantine of snackbar te kopen

Meer energie nodig? Probeer Paleo
Paleo is geschikt voor volwassenen en kinderen van elke leeftijd en is gemakkelijk vol te houden. Als vanzelf verlies je gewicht wanneer je te zwaar bent. Het grote voordeel: je merkt dat je veel meer energie hebt, doordat je minder suiker gebruikt. Combineer je nieuwe voedingspatroon met minimaal een half uur beweging per dag en drink regelmatig water en groene thee. Ook terug naar de oertijd? Je hoeft geen berenvel om, maar je zit met Paleo wél lekkerder in je vel!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>