Buikspieroefeningen en afvallen

Vaak worden buikspieroefeningen aangeraden aan mensen die willen afvallen.

Bijna even vaak hoor je verhalen van mensen die wilden afvallen met behulp van buikspieroefeningen, en die beweren dan weer even vaak dat je door deze oefeningen helemaal niet afvalt.
Hier is dus duidelijk wat meer aan de hand dan dat je op het eerste zicht zou kunnen vermoeden. Het is dan ook verantwoord om te zeggen dat een nader onderzoek zich opdringt.
Wat is het verband tussen buikspieren trainen en afvallen?

In tegenstelling tot wat sommigen denken is er wel degelijk een verband tussen het doen van oefeningen en afvallen. Deze oefeningen dragen bij tot een betere verbranding van je overtollige buikvet, en dus ook tot een betere algemene conditie. Door de oefeningen die je doet, zullen je buikspieren steviger worden, en zul je een gespierder uiterlijk krijgen. Uiteraard is dit mooi meegenomen. Bij sommige mensen ontstaat daardoor de indruk dat ze door hun buikspieren te oefenen net steviger worden i.p.v. af te vallen.

Om werkelijk doeltreffend af te vallen is het niet alleen noodzakelijk om voldoende lichaamsbeweging te hebben en oefeningen zoals buikspieroefeningen te doen, het is eveneens noodzakelijk om een dieet te volgen. Wie wilt afvallen en een dieet wil vermijden door buikspieroefeningen te doen, zal bedrogen uitkomen. Buikspierentrainingen zijn geen vervangmiddel voor een dieet. Ze kunnen er wel voor zorgen dat de calorieën en de voedingsstoffen die je opneemt in je lichaam door te eten vlugger verbrand worden. Bovendien zullen door de buikspieroefeningen zoals eerder vermeld, je spieren verstevigd worden.
Zijn de klassieke buikspieroefeningen die we kennen van de lagere school ook geschikt om te vermageren?

Er wordt vaak gedacht dat buikspieroefeningen alleen maar bijdragen tot het verbranden van buikvet. Niets is minder waar! Uiteraard dragen ze bij tot de versteviging van je buikspieren, maar ze verbranden niet alleen je buikvet. Doordat je deze grondoefeningen doet, werk je aan een betere algemene conditie, en zul je ook merken dat deze erop vooruitgaat, en dat je je in het algemeen beter gaat voelen. Dit kan voor gevoel hebben dat je jezelf beter in je vel voelt, dat je zelf ontdekt dat je minder hinder ondervindt van handelingen die je mogelijk omwille van je overgewicht niet meer kon uitvoeren. Dat is natuurlijk knap vervelend, maar het komt wel meer voor dat mensen omwille van de kilo’s die ze zijn aangekomen het moeilijk hebben om bepaalde bewegingen uit te voeren. Daarbij geldt ook dat alleen een dieet of het aanpassen van je voedingsgewoonten niet voldoende zullen bijdragen tot gewenst gewichtsverlies wat een voorwaarde is om te kunnen afvallen.buik

Wat zijn de voordelen van oefeningen bij afvallen.
Zoals je reeds uit de vorige paragraaf kunt afleiden, dragen deze oefeningen wel degelijk bij tot gewichtsverlies. Je spieren worden er steviger door. Je gaat steeds makkelijker kunnen bewegen en beter in je vel zitten. Daardoor ga je actiever worden, en ga je calorieën verbranden. Op lange termijn zijn dit allemaal dingen die kunnen bijdragen tot gezond afvallen.
Bijkomend hoef je om buikspier trainingen te kunnen doen, geen dure uitrusting te kopen, lessen of trainingen te volgen. Iedereen is wel bekend met één of meerdere variant van de klassieke buikspiertrainingen . Met andere woorden, dit zijn echt letterlijk en figuurlijk laagdrempelige oefeningen die voor iedereen toegankelijk zijn. Bovendien nemen deze oefeningen niet zoveel van je tijd in beslag.

Nadelen
Door buikspieroefeningen te doen, krijg je een betere conditie waardoor je je fitter gaat voelen, en in combinatie met een aangepast dieet of verbeterd voedingspatroon ga je hierdoor kunnen afvallen. Alleen is het zo dat er inderdaad sporten of oefeningen zijn waarmee je meer vet en calorieën verbrandt dan met buikspieroefeningen het geval is. Hardlopen is een voorbeeld van zo’n sport. Het nadeel van deze sporten op hun beurt is dan weer dat je er geoefend in moet zijn om er resultaat van te zien. Zo is het niet aangewezen om na een lange periode van inactiviteit meteen te gaan hardlopen. Hardlopen is een sport die alleen optimaal kunt beoefenen als je ze geleidelijk en stelselmatig opbouwt. Bovendien is het geen sport waar iedereen zich kan in vinden of de nodige lichamelijke capaciteiten voor heeft. Om je training tot een goed einde te kunnen brengen, heb je niet zoveel basisconditie nodig als voor hardlopen. Daarom zijn het oefeningen die door iedereen gedaan kunnen worden.

Oefeningen als opstap naar andere activiteiten.
Als je voor buikspiertrainingen gekozen hebt, omdat je te weinig conditie hebt om andere sporten uit te oefenen of omdat je andere sporten omwille van lichamelijke beperkingen niet kunt uitoefenen, dan is het misschien wel een idee om eens te bekijken of je naar verloop van tijd niet zou kunnen overschakelen naar langdurige activiteiten waarbij je ook instaat gesteld wordt om vet te verbranden. Daarbij kunnen buikspieroefeningen een goede opstap zijn om aan die conditie te werken die daarvoor nodig is. Ben je nu nog uitgeput wanneer je lang aan het wandelen bent? Dan kunnen buikspieroefeningen jouw conditie op peil brengen zodat je tenminste een zondagse wandeling aankunt!

Gezond eten is een must bij een gezonde leefstijl

Als je goed gezond eet, heb je vaak veel meer energie.

Je krijgt verschillende vitaminen en mineralen namelijk niet missen, je hebt ze namelijk nodig.
Het is niet alleen vitaminen en mineralen die je nodig hebt om gezond te eten.
Om gezond te blijven is het altijd goed om te sporten.
30 minuten word er meestal aan geraden om te doen per dag. Al is het lopen of rennen. Je kan je huisdier ook gebruiken.

Om gezond eten te gaan doen heb je plantaardig en dierlijke vetten nodig. Daar zitten eiwitten in die je nodig hebt. dit zijn de mineralen die je nodig hebt:calcium, chloor, fosfor, kalium, natrium en magnesium.

Er zijn wel hoeveelheid opgesteld door gezondheidsraad voor:

  • Calcium
  • Fosfor
  • IJzer
  • Jodium
  • Koper
  • Magnesium
  • Seleen
  • Zink

De andere mineralen zijn er geen vaste hoeveelheid opgesteld.
Vitaminen zijn er ook in verschillende varianten te verkrijgen.
Je hebt water-oplosbaar vitaminen en vet-oplosbaar
Daar ga ik straks nog even verder erover hebben.
Dit zijn de lijst met de vitaminen:
Vitamine B2
Vitamine B3
Vitamine B5
Vitamine B6
Vitamine B8
Vitamine B11
Vitamine B12
Bèta-caroteen
Vitamine C
Vitamine D
Vitamine E
Vitamine K
Om een goed gezond eten te houden, kan je houden aan de schijf van vijf.
Er is ook een andere spelregel:

  • eet gevarieerd.
  • niet te veel.
  • minder verzadigd vet ( dierlijk).
  • probeer 2 porties groente en fruit te eten.
  • ga veilig met voedsel om (kijk naar datum op voorbewerkt producten, verse producten naar stevigheid van het product en hoe het eruit ziet).

Om goed gezond te eten, zal je ook beetje warenkennis over de producten die voor deze vitaminen en mineralen zorgen. Vraag anders een groenteboer om advies. Dat kunnen ze altijd waarderen.

gezond eten

Crash dieet:
Crash dieet is helemaal niet gezond. Waarom dat vertel ik je nu direct.
Crash dieet word vaak gebruikt door mensen die veel overgewicht hebben. Met dit soort dieet verhonger je lichaam.

Je krijgt met crash dieeten een jojo-effect. Je lichaam gaat over naar hogere vetpercentage om de volgende hongersnood.

Je word futloos, misselijk en allerlei andere kwalen door de weinige vitaminen en mineralen die je binnen krijgt. Doordat je weinig mineralen en vitaminen binnen krijgt, word je ook eerder ziek. Je krijgt ook vaak een schema mee. In het begin zal het nogal zwaar worden. Je lichaam blijft hunkeren naar suikers en vet omdat het gewend is eraan.
Je moet het zeker weten of je aan dit dieet wilt gaan volgen.

Er zijn gelukkig ook gezondere manieren om af te vallen.
Je kunt voor veel groente kiezen en daarbij nog gaan sporten. Je kunt daarom ook naar sportschool gaan. Maar is natuurlijk wel handig om een goede begeleiding erbij te hebben, die je steunt.

Ze worden ook op verschillende manier ook echt afgeraden.
Met name: Het ziekenhuisdieet, Het yoghurt dieet, het soepdieet en het sapdieet.

Een gezonde leefstijl is altijd nog het beste om te hebben, door weinig alcohol te drinken en weinig te roken. Bewegen is altijd goed en 30 minuten op een dag is goed genoeg. Minder suikers eten en er meer op letten doet al wonderen.
Dan maar paar dagen minder frituur eten zorgt ook voor een betere leefstijl. Je lichaam vind het fijn en voelt zich dan weer goed.

Beter in je vel met Paleo

Beter in je vel met Paleo

springGa je graag verstandig om met voeding of streef je naar een gezond gewicht? En houd je van natuurlijk, eerlijk en simpel? Dan is het Paleo dieet heel geschikt. Het is populair in Amerika en wordt in Nederland ook steeds meer gevolgd. Veel mensen zijn er enthousiast over, omdat veel Paleo recepten eenvoudig te maken zijn en bovendien erg lekker zijn.

Paleo dieet: wat wel, wat niet?
Als je je aan het Paleo eetpatroon houdt, dan stel je een maaltijd samen op basis van mager vlees (of vis, ander zeevoedsel of ei) samen met veel groente en nog wat fruit of noten. Ook maak je gebruik van zaden en olie, zoals kokosolie en olijfolie. Van fruit neem je – als je gewicht wilt verliezen – niet meer dan twee tot drie stuks per dag, omdat het veel suiker bevat. Veel groenten eten is wel goed. De enige groentesoorten waar je niet te veel van neemt, zijn zetmeelrijke groenten, zoals pompoen.
Je kiest voor verse voeding en vermijd voorbewerkt eten. Onder voorbewerkte producten vallen bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden, graanproducten, suiker, boter, melk en kaas. Ook frisdrank en energiedrankjes bevatten te veel suiker. Noten zijn goed, maar neem hier niet te veel van als je wilt afvallen. Pinda’s zijn bewerkt en kun je beter niet gebruiken.

Voordelen van Paleo
Met Paleo ga je terug naar het dieet van onze voorouders uit de steentijd: vers en onbewerkt. Een andere benaming voor steentijd is paleolithische tijd, vandaar de naam Paleo. De voordelen op een rij:
– Je hoeft niet iedere dag op de weegschaal te staan of calorieën bij te houden
– Je kijkt niet naar de kwantiteit, maar naar de kwaliteit van wat je eet
– Doordat je onbewerkt en vers voedsel eet, heb je minder snel een hongerig gevoel
– Het is geschikt voor als je wilt afvallen, maar ook voor mensen die gewoon gezond willen eten
– Je leert welke alternatieven voor suiker en dikmakers je beter kunt kiezen
– Noten (zoals cashewnoten, amandelen en walnoten) en zaden (zoals zonnebloem- en pijnboompitten) bevatten gezonde vetten
– Gedroogde en verse kruiden zijn uiteraard toegestaan als smaakmakers
– Er zijn veel eenvoudig Paleo recepten, dus je bent niet lang met de bereiding van het eten bezig
– Neem gebakken ei met groente, spekjes of champignons als ontbijt
– Roerbak kip (of ander vlees) met groenten als lunch of diner. Of grill een moot zalm in de oven
– Fruitsalade of een gekookt ei zijn gezonde snacks
– Er zijn veel lekkere recepten voor verantwoorde toetjes

Nadelen van Paleo
– Brood, granen en veel zuivelproducten moet je vermijden. Veel mensen vinden dit lastig, omdat deze voedingsmiddelen een belangrijke rol in hun dagelijkse eetpatroon vormen
– Vet vlees (zoals worstjes en hamburgers) en sauzen kun je beter vermijden
– Je kunt beter geen peulvruchten eten
– Het kost meer tijd om een Paleo lunch van kip en groente te bereiden, dan om boterhammen te smeren of kant-en-klare broodjes uit de bedrijfskantine of snackbar te kopen

Meer energie nodig? Probeer Paleo
Paleo is geschikt voor volwassenen en kinderen van elke leeftijd en is gemakkelijk vol te houden. Als vanzelf verlies je gewicht wanneer je te zwaar bent. Het grote voordeel: je merkt dat je veel meer energie hebt, doordat je minder suiker gebruikt. Combineer je nieuwe voedingspatroon met minimaal een half uur beweging per dag en drink regelmatig water en groene thee. Ook terug naar de oertijd? Je hoeft geen berenvel om, maar je zit met Paleo wél lekkerder in je vel!

 

Krachttraining

Buikspieroefeningen en afvallen

Grote stoere mannen met kaalgeschoren hoofden die enorme ijzeren gewichten optillen. Dat is het beeld dat veel mensen van krachttraining hebben. Maar klopt dat eigenlijk wel?

Wat is krachttraining?

In de basis is deze training het maken van een beweging met extra weerstand. Die weerstand wordt vaak gecreëerd met een gewicht, dat kan een los gewicht zijn of een gewicht dat gekoppeld is aan een fitness apparaat. Maar je kan ook gebruik maken van je eigen lichaamsgewicht of bijvoorbeeld een elastiek. De training bestaat uit een aantal herhalingen van die beweging. Hoeveel herhalingen je moet doen is afhankelijk van je trainingsdoel. Wil je sterker worden, spiermassa kweken, beter worden in een bepaalde beweging, een betere conditie krijgen of afvallen? Krachttraining draagt voor een groot gedeelte bij aan al die doelen.

 Voor wie is het bedoeld?

Zoals hier boven beschreven kan krachttraining vele doelen hebben. Het is dan ook, eventueel onder begeleiding van een expert, voor iedereen aan te raden. Wil je spiermassa kweken? Dan heb je het makkelijker als je een man bent. Door de verschillen tussen de hormoonhuishoudens van mannen en vrouwen is het voor mannen makkelijker om dikkere spieren te krijgen. Een goede training zorgt er voor dat je niet alleen de duidelijk zichtbare en oppervlakkige spieren, zoals de biceps, traint, maar juist ook de onderliggende diepe en kleine spieren. Door deze te trainen wordt je lichaam steviger, met als resultaat vaak een betere lichaamshouding, minder lichamelijke ongemakken en het gevoel dat je “beter in je vel zit”.

Afvallen

Hoewel krachttraining vaak wordt gebruikt om te groeien in de breedte is het zeker ook een prima manier om af te vallen. Niet alleen verbrand je veel calorieën door de zware bewegingen, je lichaam blijft nog uren na de training actief omdat je spieren moeten herstellen van de zware training die ze hebben ondergaan. Als je op den duur meer spiermassa hebt gekregen, dan verbruik je ook in “rust” meer energie. Een halve kilo spiermassa verbruikt zo’n 35 calorieën per dag, terwijl een halve kilo vet maar 2 calorieën nodig heeft om de dag door te komen.

 Thuis of in de sportschool?

Of je thuis of in de sportschool traint, dat maakt in principe niet veel uit. Beide hebben zo hun voordelen. Als je thuis traint hoef je jezelf niet naar de sportschool te slepen, terwijl de sportschool weer het voordeel heeft dat je meer mogelijkheden tot je beschikking hebt en er geen kamer van je huis aan gewichten en toestellen op hoeft te offeren. Het is wel raadzaam om als beginner eerst een tijdje naar een sportschool te gaan. Niet alleen kan je op die manier rustig bekijken of het iets voor jou is zonder geld uit te geven aan gewichten en ander materiaal, het is ook een goede manier om er zeker van te zijn dat je de oefeningen goed uitvoert. Dit is erg belangrijk, want een verkeerd uitgevoerde oefening resulteert vaak in vervelende blessures. Iedere goede sportschool heeft getraind personeel rondlopen die je vol enthousiasme de basis van de verschillende trainingen en oefeningen zullen leren.